Vegan sportschoenen: een nieuwe trend in 2020

Milieuvriendelijk eten en duurzame kleding kennen we inmiddels allemaal. Ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid hebben de voedselindustrie in 2019 aardig op zijn grondvesten doen schudden. Inmiddels heeft deze ontwikkeling ook de schoenenindustrie bereikt. Een nieuwe trend doemt op aan de horizon: vegan sportschoenen! Hoe zit dit?

Nieuwe trend: veganistische sportschoenen

Consumenten, zowel ‘boomers’ als ‘millennials’, hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid en dit is terug te vinden aan de producten en goederen die tegenwoordig worden verkocht. Steeds vaker vind je vegetarische en vegan producten in de winkels en supermarkten. Op dit moment zijn diverse merken bezig om‘veganistische sportschoenen’ te ontwikkelen. Dit houdt in dat schoenen een plantaardige basis hebben. Het productieproces is minder schadelijk voor het milieu.

Reebok ontwikkelt eerste plantaardige loopschoen

Afgelopen week onthulde sportschoenmerk Reebok dat het bezig is met de ontwikkeling van de eerste ‘plantaardige’ loopschoen: de Floatride GROW. De bedoeling is dat deze schoen in de herfst van 2020 in de winkels komt te liggen. Het bovenste gedeelte van de schoen is gemaakt van eucalyptus, terwijl de zolen vervaardigd zijn uit rubber en ricinusbonen.

Schoen van maïs en katoen

De komst van Floatride GROW komt twee jaar nadat Reebok begon met de verkoop van een ‘veganistische’ variant van zijn wereldberoemde Newport Classic schoenen. Deze schoenen zijn bijzonder genoeg vervaardigd uit maïs en katoen. Overigens zijn deze schoenen meer geschikt voor het dagelijks leven dan voor op het sportveld.

Weinig slijtage

De veganistische schoenen van Reebok zijn zeer stevig en geschikt om lange afstanden mee te overbruggen. Volgens Reebok voorzitter Matt O’Toole vertoont de Floatride GROW weinig slijtage, zelfs wanneer het constant gebruikt wordt door atleten. In principe kun je er dus best op sporten, stelt hij. Sterker nog, volgens O’Toole houdt de schoen net zo goed stand als de veganistische NP Classics.

Afgedankte sneakers domineren de vuilnisbelt

Reebok en Adidas zijn slechts twee van de grote sportmerken die zich bezig houden met duurzaamheid. Experts verwachten dat op planten gebaseerde sneakers steeds populairder gaan worden. Op dit moment domineren afgedankte schoenen de Amerikaanse vuilnisbelten, en dat is jammer. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat Amerikanen jaarlijks meer dan driehonderd miljoen paar schoenen weggoien. In 2017 kwam dit volgens de Environmental Protection Agency (EPA) neer op ongeveer 17.6 procent van de 50.7 miljoen ton afval op de Amerikaanse stortplaatsen in 2017.

Decennia nodig om af te breken

Je kunt je voorstellen dat het weggooien van schoenen niet bepaald goed is voor het milieu. Verreweg het grootste deel bestaat uit niet-afbreekbaar leer, plastic en op aardolie gebaseerd rubber. Gemiddeld vergt het maar liefst 25 tot 80 jaar om deze materialen af te breken. Bij ‘vegan schoenen’ is dit niet het geval, waardoor het een populair en duurzaam alternatief is.

Groei van de sportschoenenmarkt

De verwachting is dat we duurzame schoenen steeds vaker in de winkels gaan tegenkomen. De sportschoenenmarkt zal de komende jaren hoe dan ook sterk gaan groeien. Volgens een analyse van Grand View Research neemt de markt tegen 2025 met meer dan vijf procent toe. Dit betekent dat de geschatte waarde van de markt meer dan zeventig miljard dollar zal worden. Vegan sportschoenen zijn trouwens één van de vele trends die we kunnen verwachten in 2020. Ook de populariteit van eigen ontworpen schoenen neemt toe.