Stijlicoon Rachel Zoe

Bohemien-chic, zwierende kaftans en oversized zonnebrillen dat is waar styliste Rachel Zoe zichzelf mee op de kaart zette. Deze dame -verantwoordelijk voor de outfits van de rich & famous- maakte naam met haar extreme makeovers voor een aantal spraakmakende celebs. Daarna volgde haar eigen succesvolle tv programma: ‘The Rachel Zoe Project’, een boek én een eigen kledinglijn. Door deze duizendpoot is het woord styliste verheven tot een professioneel beroep.  

Style

Rachel heeft een hele uitgesproken visie als het aankomt op style. Ze combineert de glamour van de Californische westkust met die van het snelle leven in New York. Volgens Rachel wordt style versterkt door het kennen van je eigen grenzen en krachten én hoe je deze het beste kan uitbuiten. Iets wat kenmerkend is voor de style van Rachel zijn accessoires. ‘ To me accessories are more important than the clothes’’. Accessoires zeggen namelijk iets over jouw ‘state of mind’. Het toevoegen van een gave riem aan een simpel basic shirtje en een jeans brengen je al dichter bij fabulosity, aldus Rachel. Accessoires moeten je een WOW!-gevoel geven. Dus bij het plannen van een look, voeg tenminste 1 item toe (of 2) met een hoog WOW-gehalte.

Hoe wordt je een goede styliste? 

Ook de ambitie om styliste te worden? Rachel heeft voor alle stylisten in spé dan nog een aantal handige tips:

1. Ken je klant 

Doe je huiswerk! Als je naar klanten gaat, wees goed voorbereid. Met wie heb je te maken? Zorg dat je de persoon goed hebt bestudeerd en dat je met voldoende ideeën en suggesties kan komen. Welke onzekerheden heeft de klant? Wat is het streven? Dit zijn vragen die je moet kunnen beantwoorden

2. Meester van de illusie

Een goede styliste is een ‘ meester van de illusie’. Met andere woorden focus je op het positieve aspect. Een prachtige decolleté en welgevormde armen? Leg hier dan het accent op. Mooie benen? ga voor korte rokjes en jurkjes. Kleur, proportie en zelfs je houding kan heel veel uitmaken.  

3. Wees creatief! 

Het magische woord is ‘Creëer’. Wanneer je aan het creëren bent, maak je combinaties, ben je bezig met vernieuwen en  verfijnen. Het is een eindeloos proces van uitvinden, experimenteren en aanpassen. Tegenwoordig kan je ook heel creatief zijn met prijzen. Er is zoveel betaalbare mode, dit geldt ook vintage items.

4. Bewustwording

Zorg dat klanten zich bewust worden van zichzelf. Probeer niet jou eigen visie op te leggen, maar daar een goede balans in te vinden samen met de klant. Dit is essentieel zodat klanten een eigen visie kunnen ontwikkelen.

Beeld: Flickr