Bijzondere samenwerking: Gucci en Snapchat presenteren Augmented Reality schoen

Gucci en Snapchat zijn een samenwerking aangegaan op het gebied van Augmented Reality (AR). Het lijkt een groot succes: inmiddels is de wereldwijde AR-schoen een feit. Hoe ging de samenwerking precies in zijn werk?

Digitale versie van schoenen

Gucci sponsorde een augmented reality lens die een digitale versie van de schoenen op de voeten van een smartphone-gebruiker laat zien. Ook verschijnt er een ‘shop now’ knop om eventueel meteen te kopen. Gucci is het eerste merk dat een wereldwijde Snapchat AR-lens sponsort. Dankzij de hulp van het luxe modemerk kunnen mensen virtueel een paar schoenen kunnen passen voordat ze een aankoop doen. Dit geeft het wereldberoemde merk de kans om consumenten te bereiken die geen winkel kunnen bezoeken in regio’s waar winkelcentra en warenhuizen gesloten blijven vanwege het Coronavirus.

Vier schoenstijlen

Op dit moment biedt Gucci vier schoenstijlen aan met twee AR-lenzen. Het gaat om ‘Gucci Screener’, ‘Gucci Tennis 1977’, ‘Gucci Rhyton’ en ‘Gucci Ace’. De AR lenzen zijn op dit moment nog niet verkrijgbaar in Nederland, maar wel in de Verenigde Staten, het Verenigd Konijkrijk, de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Japan, Australië, Frankrijk en Italië.

Snap Partner Summit

Snapchat introduceerde de AR schoen try-on lenzen op de jaarlijkse Snap Partner Summit. Op hetzelfde evenement werden ook updates van de Snap AR Camera en de Snap Mini programma voor kleine apps via Snapchat onthuld.

Productdemonstraties veelbelovend

Productdemonstraties zijn een van de meest interessante en veelbelovende toepassingen van de AR-technologie. Merken zijn in staat om toch een winkelervaring te bieden aan consumenten die thuiszitten of onderweg zijn. Voordat Corona verkoop negatief beïnvloedde, was de verwachting dat retailers dit jaar 1,5 miljard dollar zouden uitgeven aan augmented en virtual reality (AR/VR) technologie. Dit om de klantervaring beter te maken dan ooit. Wellicht dat 2021 nieuwe kansen biedt.

Portal lens op Snapchat

Gucci’s samenwerking laat zien dat het merk onder de indruk is van de Augmented Reality technologie. Inmiddels heeft het bedrijf er aardig wat in geïnvesteerd. Zo sponsorde Gucci vorig jaar de eerste luxe mode ‘portal lens’ op Snapchat. Het ziet er bijzonder uit. Als klant stap je als het ware een digitaal portaal in waar je virtuele accessoires en handtassen ziet. Gucci sponsorde trouwens ook een limited-edition paar Snapchat Brillen, in een samenwerking met regisseur en beeldend kunstenaar Harmony Korine.

AR-functie op iOS app

Vorig jaar voegde Gucci ar een AR-functie toe aan zijn iOS-app die de consument sneakers laat passen en een aankoop laat doen. Als onderdeel van een maatwerk service heeft Gucci in 2018 een aantal winkels uitgerust met een speciale tool waarmee klanten een iPhone of iPad camera kunnen richten op een echt product dat beschikbaar is in de winkel. Vervolgens kan men het kunnen personaliseren en zien in een ‘real world’ setting.

Manier om een jonge doelgroep te bereiken

Bekende sportmerken zoals Adidas, Nike en Puma hebben de AR-schoen inmiddels ook opgenomen in hun marketingplan. Geen verrassing, als je bedenkt dat Snapchat 75 procent van de mensen in de leeftijd van 13 tot 34 jaar bereikt, en zelfs 90 procent van de mensen in de leeftijd van 13 tot 24 jaar in de Verenigde Staten. Dit blijkt uit gegevens die door Snapchat zelf zijn verstrekt. Aan de andere kant heeft het jongere publiek minder geld te besteden.

Consument en luxegoederen

In 2018 gebruikte 39 procent van de Amerikaanse huishoudens met een jaarinkomen van meer dan 100.000 Snapchat in 2018, zo laten gegevens van Statista zien. Ongeveer 30 procent van de Amerikaanse huishoudens hebben dat inkomensniveau en kopen regelmatig luxegoederen. Wat dat betreft is het geen verrassing dat Gucci graag wil samenwerken met Snapchat.