Digitale mode: Wat zal het betekenen voor de Metaverse?

Mode bepaalt al eeuwen het straatbeeld. Van pofbroeken en maillots tot hoepeljurken in het verleden tot hoodies en sneakers en het heden. Nu het straatbeeld zich via de Metaverse verplaatst van een offline wereld, naar een online wereld, zal dat ook veel veranderen voor de manier waarop we mode beleven.

Wat is de Metaverse eigenlijk?

De Metaverse zijn een soort virtuele 3D-ruimtes waarin gebruikers met elkaar in contact kunnen komen en kunnen communiceren aan de hand van een avatar. Het lijkt in die zin wel een beetje op gamen waarbij je jezelf verplaatst in een avatar. Ook online weddenschappen en gokken kunnen lijken op de Metaverse. Denk bijvoorbeeld aan Unibet Bingo, waarbij je in een private bingoroom in contact kunt komen met andere spelers. Het is, net zoals andere virtuele casinospellen, een manier om jezelf van de huiskamer naar een wereld van fysieke casino’s te brengen. Zo’n onderdompeling in een andere virtuele wereld vindt dan misschien niet altijd plaats via een VR-bril, zoals bij de Metaverse, maar het gaat wel steeds uit van hetzelfde principe: jezelf online laten vertegenwoordigen door een avatar of account.

De rol van mode in de Metaverse

Omdat we in de Metaverse ook wat moeten dragen, kunnen mode-ontwerpers naast fysieke kleding ook online kleding voor ons bedenken. Zo haalde het Nederlandse bedrijf The Fabricant al 13 miljoen euro op in een investeringsronde voor het opstarten van een compleet online modehuis. Het idee is dat je de mode in de Metaverse kunt kopen en ook daar volgens de laatste mode kunt rondlopen.

Blockchaintechnologie kan modeontwerpers helpen

Digitale mode kan bovendien een steuntje in de rug verwachten van de blockchaintechnologie. Daarmee kunnen ontwerpers digitale eigendomsbewijzen gebruiken voor hun ontwerpen. Net zoals makers van een crypto hun eigendom vast kunnen leggen. Kunstenaars maken nu ook al gebruik van deze techniek. Door blockchains te gebruiken kunnen ontwerpers zelf ook geld verdienen aan de mode, in plaats van de modehuizen. De blockchain kan door zijn techniek namelijk automatisch een bepaald percentage van de winst uit laten delen aan de ontwerpers.

Mode uit de echte wereld nabootsen of juist iets nieuws?

De grote vraag die boven de wereld van digitale kledingstukken hangt is of mode online opnieuw uitgevonden moet worden. Wil je je online misschien zo kleden als je normaal al doet of zoek je liever een meer experimentele fase op in je digitale leven? Grote modemerken zouden volgens RTL Nieuws vooral op zoek zijn naar het online pluggen van hun echte kleding. Waar sommige gebruikers van de Metaverse juist op zoek zijn naar kleding die anders dan anders is. Dat betekent ook dat het voor kleinere en gedurfde ontwerpers misschien makkelijker zal worden hun creaties digitaal te verkopen en daarmee naam kunnen maken.

Een eigen leven

Mode zal hoe dan ook een eigen leven gaan leiden online met haar eigen regels en trendsetters. Omdat er een ander soort publiek online zal zijn in de Metaverse, dat met hun avatars meer durft, zal de vraag rijzen wie op staan als influencers. Of zullen het dezelfde personen en bedrijven zijn die nu al bepalen wat we graag dragen? De toekomst zal het uit moeten wijzen.