Nike x Riccardo Tisci: de laatste Air Force 1 collectie

Dit weekend werd de derde Nike + R.T Air Force 1 collectie gepresenteerd tijdens de FIBA Basketball World Cup 2014 finale. Dit was tevens de laatste samenwerking in de Nike + R.T Air Force serie, de eer aan Givenchy- ontwerper Riccardo Tisci om deze collab stijlvol af te sluiten.

Design 

Tijdens de finale tussen de Verenigde Staten en Servië besloot Nike om een tip van de sluier op te lichten. De Air Force 1 Low, Air Force 1 Mid, Air Force 1 High en de Air Force 1 Boot hebben een beige kleurenpatroon, terwijl ze normaalgesproken zwart-wit zijn. De strepen zijn dit keer ingetogener: zwart, wit en grijs. De zool is typisch Nike: hoog en wit, de bovenkant is van zacht beige leer gemaakt.

Nike x Riccardo Tisci: de Air Force 1 collectie. Alles over de Nike x Riccardo Tisci collectie.  Nike + R.T. Air Force 1 sneakers, low- en high tops.

Riccardo over Nike

De creative director van Givenchy vond het een ‘feest’ om met Nike samen te werken. “Als kind hield ik van Amerika en alles eromheen. Zo heb ik zeven jaar basketbal gespeeld. Ik moest stoppen, omdat ik geblesseerd raakte. Zo kwam ik in aanraking met mode. Tijdens mijn jeugd zag ik een explosie van sportkleding op straat, Nike hoorde daarbij. Nike staat voor sport en comfort, maar ook voor mijn jeugd en mijn tienerjaren.” 

Nike x Riccardo Tisci: de Air Force 1 collectie. Alles over de Nike x Riccardo Tisci collectie.  Nike + R.T. Air Force 1 sneakers, low- en high tops.

Sporty stijl 

De Givenchy ontwerper laat vaak sportinvloeden terugkomen in zijn collectie. “Ik hou van sport” zegt de ontwerper. “Sport is vrijheid, iedereen kan er aan meedoen ongeacht je huidskleur en inkomen.” 

Nike x Riccardo Tisci: de Air Force 1 collectie. Alles over de Nike x Riccardo Tisci collectie.  Nike + R.T. Air Force 1 sneakers, low- en high tops.

WOW-factor

Dus toen de ontwerper hoorde dat hij met Nike mocht samenwerken, was zijn eerste reactie dan ook ‘wow’. “Het was geen werk, het was echt een ‘wow’ project, want ik mocht alles doen wat ik wilde met dit iconische item.”

16 oktober 

De collectie is vanaf 16 oktober in een aantal winkels en online verkrijgbaar.