De unieke Paraboot schoen

Je bent het vast tegengekomen in de trein, in een tijdschrift, tijdens de Paris Fashion Week of in de etalage van een winkel: een schoen met een mocassin-achtige teen en een klein groen label. Ja je raadt het goed: we hebben het over de Paraboot. Wat maakt deze schoen zo uniek?

De lange geschiedenis van Paraboot

De geschiedenis van de Paraboot schoen gaat meer dan honderd jaar terug. Het merk Paraboot werd in 1908 in Frankrijk opgericht. De oprichter, Rémy-Alexis Richard, verkreeg er een iconische status mee. Hij groeide in de late jaren 1800 op in het kleine dorpje Izeaux aan de voet van de Franse Alpen Richard werkte in fabrieken die schoenen produceerden voor aannemers in Parijs. Uiteindelijk werd hij zelf aannemer en verkocht ontwerpen voor de productie in diezelfde fabrieken. Rémy-Alexis Richard trouwde met een rijke vrouw, Juliette Pontvert, en het koppel zette de zaak samen voort onder de naam Richard-Pontvert.

Paraboot vanaf 1945

Enkele decennia later, in 1945, besloot Paraboot over te gaan op goedkopere productiemethoden waarbij gebruik werd gemaakt van plastic, lijm en lichtgewicht materialen. Veel fabrieken die ouderwetse productiemethoden gebruikten sloten hun deuren, maar niet Paraboot. Het was in die tijd dat Paraboot zijn iconische Michael-schoen ontwikkelde.

De iconische Michael schoen

De Michael-schoen van Paraboot in Tiroolse bleek al vanaf het prille begin zeer populair onder Europeanen. Het werd speciaal ontworpen om bergachtig terrein te doorkruisen. Deze stevige schoen is waarschijnlijk de stijl die je hebt gezien op de catwalk en in winkels.

Van faillissement tot wedergeboorte

De populariteit van de paraboot verspreidde zich van boerderijen en postroutes naar extreme sporten zoals bergbeklimmen, langlaufen en motorrijden. Maar de opmars van het merk kwam uiteindelijk neer op een faillissement in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Gelukkig bleek niet het einde van het verhaal. Toen slanke donkere pakken en strakke schoenen in de jaren tachtig uit de mode raakten, kwam de Michael weer in de mode. Dit bleek de redding van Paraboot!

Paraboot in de Verenigde Staten

In de jaren tachtig kwam Paraboot voor het eerst naar de Verenigde Staten. Het vestigde zich in een legendarische winkel genaamd Louis’ of Boston. De unieke kwaliteit van Paraboot is dat ze een langdurige en duurzame kwaliteit hebben. Ze werden oorspronkelijk ontworpen voor de sport. Vervolgens is het uitgegroeid tot een schoenenmerk dat stijlen als de Avignon, de Chambord en de Michael aanbiedt”.

Het beste leer dat er is

Wat betreft de materialen is het bovendeel van de Paraboot schoen het belangrijkste. Het leer van Paraboot is zeer stevig en een van de beste materialen die er is. Het merk is trots op het gebruik van leer uit Frankrijk Vaak zal een gloednieuw paar laarzen stoffig en zelfs droog lijken. Tijdens het looiproces wordt het leer geïmpregneerd met tannines, wassen, oliën en vetten. Deze ingrediënten helpen het leer zijn kracht en veerkracht te geven. Ook zorgt het ervoor dat de schoen water kan weerstaan, een waardevolle eigenschap om te hebben bij het wandelen door de alpen.

Verticale productie

Paraboot heeft door zijn verticale productie een duidelijk voordeel ten opzichte van concurrenten. Paraboot produceert zijn eigen rubberen zolen, net zoals het dat deed aan het begin van de 20ste eeuw. Door de eigen productie van eigen materialen houdt Paraboot controle over de kwaliteit van het product, wat uiteindelijk resulteert in kwaliteitsschoenen.