De Amsterdam Fashion Week 2013 staat dit jaar in het teken van innovatie en talent. Met heel wat nieuwe labels en ontwerpers belooft het evenement een heel spektakel te worden. Ook wordt Amsterdam zelfs het nieuwe fashion mekka genoemd.
Amsterdam is het nieuwe fashion mekka
De Nederlandse mode staat op een stijgende ladder, volgens Carlo Wijnands programma directeur van de Amsterdam Fashion Week (AFW). Het evenement is begonnen op 6 juli en eindigt op 16 juli aanstaande. Maar waarom wordt Amsterdam gezien als het nieuwe fashion mekka? Carlo legt het uit.
Hoewel Amsterdam een minder grote modegeschiedenis heeft vergeleken met Parijs en Milaan wordt de stad geroemd door ontwerpers vanwege het gevoel van vrijheid. Ze kunnen hier meer experimenteren aangezien er geen regels zijn verbonden aan wat mode is.
Karl Lagerfeld en Tommy Hilfiger
In Nederland zijn denim en vrijetijdskleding groeiende markten. Dat is één van de redenen waarom Karl Lagerfeld en Tommy Hifiger zijn gevestigd in Amsterdam, aldus Wijnands. Bovendien staat de Nederlandse hoofdstad bekend om haar tolerantie. Amsterdam is een zeer boeiende stad voor ontwerpers en ook is er ruimte voor diversiteit en expressie.
Thema Amsterdam Fashion Week
Het thema van de catwalk programma is dit jaar innovatie en talent. Op het evenement laten in totaal 30 nieuwe ontwerpers hun collectie zien. Denk aan het label SIS by Spijkers & Spijkers die worden gekenmerkt door commerciële innovatieve designs en MaryMe-JimmyPaul. Maar ook bekendere designers als Claes Iversen en Tony Cohen showen hun collectie.
Supertrash kinderen
Een van de langverwachte sensaties van dit seizoen is de SuperTrash kindershow die afgelopen zaterdag werd gehouden. Jonge meisjes van 4 t/m 12 jaar zullen de leiding nemen tijdens deze show. Celebrities en andere modeprofessionals hebben zelfs hun eerste rij opgeven aan koters in de leeftijdscategorie van de doelgroep. Hoe cool is dat!
Amsterdam Fashion week en nieuw talent
Amsterdam Fashion Week verwelkomt ook een aantal nieuwkomers, zoals Anne de Grijff. “Haar merk is innoverend doordat onvolkomenheden, asymmetrie en onregelmatigheden in de ontwerpen terugkomen”, zegt Wijnands. Ter ondersteuning van jong talent, heeft AFW een Fashion LAB gelanceerd: een voortdurend talent en innovatie programma van workshops en lezingen. “We willen jonge professionals coachen bij het opstarten van een bedrijf en leren zichzelf te presenteren”, aldus Wijnands.
Kaarten kopen
AFW is niet alleen steeds beter toegankelijk voor jonge ontwerpers, maar ook modeliefhebbers kunnen een kaartje kopen voor één van de shows. En voor degenen die geen ticket hebben weten te bemachtigen? Don’t worry: alle shows kunnen live worden bekeken op de Amsterdam Fashion Week app.
Draag hakken en je bent begeerlijk