Wat is Fast Fashion?

“Fast Fashion” is als men het vertaalt “snelle mode” en eigenlijk is dat het ook. Fast fashion is een term die wordt gebruikt door de handel om aan te geven dat mode ontwerpen snel van de catwalk bij de klant komen. Met andere woorden klanten kunnen snel profiteren van nieuwe modetrends.

Zara, H&M en Primark

Na de presentatie van de nieuwste trends in de Fashion Weeks in de lente en herfst ieder jaar worden de nieuwe mode collecties gebaseerd op deze trends snel ontworpen goedkoop geproduceerd zodat de klant er snel van kan genieten tegen een lage prijs. Deze filosofie van snelle productie tegen aantrekkelijke prijzen wordt o.a. gebruikt door merken als Zara, H&M en Primark.

Wat is Fast Fashion? Lees hier alles over fast fashion en de betekenis ervan. Fast Fashion staat voor snelle mode. Hier meer over weten? Lees ’t hier!

Van de catwalk naar de consument

Het belangrijkste doel van Fast Fashion merken is dus een snelle en goedkope productie van de laatste modetrends en deze op de markt brengen voor potentiele klanten. Daar waar nodig met aanbiedingen en prijsverlagingen. Men doet dit door gebruik van nieuwe technologieën die het proces van ontwerp tot productie versnellen, beperking van loonkosten, lage reclamekosten, etc. waardoor producten sneller in de winkel komen tegen een goede prijs en de klant een ruime keuze heeft uit nieuwe kledingproducten.

Wat is Fast Fashion? Lees hier alles over fast fashion en de betekenis ervan. Fast Fashion staat voor snelle mode. Hier meer over weten? Lees ’t hier!

Een goede marketing vormt onderdeel van de Fast Fashion merken. Maak de mode consumptief, snel, goedkoop en sneller out of trend. Traditionele modeperiodes zijn van vier seizoenen verkort naar vier tot zes weken. De klant krijgt dus bijna elke maand nieuwe collecties voorgeschoteld die met geweldige reclames onder hun aandacht worden gebracht. Meer en snellere keuze dus voor de klant die ook sneller zijn oog laat vallen op weer een nieuw leuk artikel.

Hoge omloopsnelheid

Fast Fashion is eigenlijk niets meer dan goede market timing, kostenbesparing en een snelle cyclus. Oftewel constateer wat er nodig is, produceer het snel en goedkoop en breng het op de markt. Dit in een zo snel mogelijk herhalend tempo om de klant tot kopen te bewegen.

Le look du jour

De klant heeft het voordeel modebewust te kunnen zijn voor een aantrekkelijke prijs en zich lekker te voelen in alweer het allernieuwste modetrendje van het moment. En laten we eerlijk zijn: wie wilt er niet alle trends van het seizoen in de kast hebben hangen tegen een betaalbaar prijsje.