Inflatie in de mode

Waarom stijgen de modeprijzen zo snel? In 10 jaar tijd zijn ze zo’n 60% gestegen volgens een onderzoek van het U.S. Bureau of Labour Statistics. Als je kijkt naar de prijs van een Hermès Kelly tas is deze van € 6.000 naar € 9.500 gestegen. Maar waarom eigenlijk?

Daar waar velen in de mode-industrie zeggen dat de prijzen zijn gestegen door de al maar stijgende kosten van grondstoffen (bv. Krokodillenleer), zijn er anderen die menen dat ontwerpers de prijzen laten stijgen voor hun eigen exclusiviteit om zo nieuwe rijke klanten te lokken met nog meer begerenswaardige producten.

Fast Fashion

Het is een gegeven dat fast fashion (Zara, Primark, H&M e.d.) prijzen aantrekkelijk zijn en dat een aantal designer merken hun producten van een afgelopen seizoen in de uitverkoop doen tegen redelijke prijzen om ruimte te maken voor nieuwe duurdere en exclusievere producten. Merken als Prada, Celine, Louboutin en Isabel Marant,doen bijvoorbeeld wel aan de uitverkoop. Slimme kopers wachten hierop om dure luxe artikelen voor een redelijke prijs aan te schaffen. Maar er zijn ook merken die in plaats van een prijsverlaging ieder jaar een prijsverhoging hebben. Hermès, Chanel en Louis Vuitton doen niet mee aan de sale en hebben in plaats daarvan ieder jaar een prijsverhoging. Maar waarom eigenlijk?

Vraag

De prijzen van deze luxe producten blijven stijgen omdat steeds meer en meer mensen bereid zijn deze te prijzen te betalen. Bovendien kunnen mensen het zich ook veroorloven. Het percentage hoge netto inkomens is in 2012 met 9,2 % toegenomen tot 12 miljoen en deze hebben er geen enkele moeite mee om hun privé vliegtuigen in Hermès leer uit te rusten. Er is vraag dus de prijs stijgt.

Grenzeloos?

De kosten van de luxe producten stijgen natuurlijk ook en vormen een onderdeel van deze stijging. Materialen worden duurder, het ontwerpen en produceren, reclame, etc., maar het belangrijkste blijft toch de exclusiviteit en aantrekkingskracht van luxe designer artikelen. Zolang de klant bereid blijft een goede prijs hiervoor te betalen gaat de weg omhoog. De vraag blijft alleen: hoe hoog is hoog? Met andere woorden is er een limiet aan de hoogte van de prijs die een welgestelde klant wil betalen?