Schoenenmerk Nike stapt de crypto wereld in

Schoenenmerk Nike heeft onlangs een patent gekregen om blockchain-gerelateerde schoenen. Deze zogeheten ‘Cryptokicks’ zullen deel worden van de Ethereum blockchain. Dit houdt in dat Nike unieke ID’s wil genereren. Ook is het van plan om ERC 721 penningen te creëren voor sommige schoenen. Hoe werkt dit precies?

Munten gekoppeld aan uniek ID

Dankzij blockchain kunnen mensen geld overmaken en ontvangen zonder bemoeienis van banken. Het is de afgelopen jaren een populaire manier geworden om transacties te verrichten, mede vanwege het feit dat de blockchain zo goed beveiligd is. Dankzij Nike is het nu mogelijk om munten te ‘ontgrendelen’ door fysieke schoenen aan te schaffen. Deze munten kunnen vervolgens worden gekoppeld aan een uniek ID, dat aangeeft wie de eigenaar is van de schoenen. Naast deze ‘digitale schoenen’ kunnen de penningen ook informatie van de schoen vastleggen. Denk bijvoorbeeld aan een specifieke stijl, kleur en/of accessoire.

Meer controle over schoenenontwerpen

De Cryptokicks geven gebruikers waarschijnlijk meer controle over hun schoenen en schoenontwerpen. Zo is het vanaf nu mogelijk om grenzen te stellen aan het aantal kopieën van eigen gemaakte schoenen die geproduceerd gaan worden. Wel hebben Nike liefhebbers de optie om aan anderen het recht te geven om schoenontwerpen te kopiëren en mogen derden de schoenen eventueel onderhouden, zodat ze in goede conditie blijven.

Eigendomsrechten voor de volgende generatie

Tevens bevatten de ‘rechten’ van de digitale Nike schoen een aantal productiebeperkingen. Dit zijn de eigendomsrechten voor elke volgende generatie van een digitale schoen. Deze kunnen worden gekoppeld gekoppeld aan de originele schoen, zowel in zijn geheel als gedeeltelijk. Dit is mogelijk dankzij een versleutelingscode van het virtuele product, dat een plekje heeft op Ethereum blockchain.

Schoenen als ‘aandelen’

Het is niet verbazingwekkend dat Nike nu een ‘symbolische waarde’ heeft voor zijn schoenen. In China zag Nike in september 2019 een stijging van de kwartaalinkomsten met maar liefst 22 procent. Dit is te danken aan de beperkte oplage van Nike schoenen, waardoor zeer veel mensen ze wilen kopen. Eerder dit jaar meldde de Chinese nieuwssite Xinhua.net dat er steeds meer tweedehands handelsplatformen voor sneakers in China zijn. Daar kunnen mensen in beperkte oplage schoenen kunnen kopen en weer doorverkopen, als ze dat willen. In China fungeren Nike schoenen daarom al als een soort ‘aandelen’.

Cash-back actie bij kopen Nike product

Er is meer Nike-nieuws. Zo ontwerpt het momenteel schoenen voor ‘alledaagse helden’ die dagelijks veel kilometers moeten lopen, zoals artsen en verplegers. Zo werd onlangs bekend dat het populaire schoenenmerk drie procent van het betaalde bedrag teruggeeft aan gebruikers van de Apple card wanneer ze met Apple Pay een Nike product kopen. Deze deal is van toepassing op alle producten van Nike. Wel moeten gebruikers verplicht een aankoop doen met de Apple Card op de website van Nike of de winkel(s) van Nike. Een product kopen via de Nike Training Club mag ook. Nike is niet de enige met een ‘cash back’ actie. Het treedt in de voetsporen van onder andere T-Mobile, Uber, UberEats, Walgreens en Duane Reade.