Shoe designer Soludos espadrilles

Eerder schreven we al over de geweldige Soludos espadrilles als absolute musthave voor de zomer van 2013. Dat was niet voor niets want het merk is enorm populair. Het chique, laid-back imago en de relatief lage prijs maken het een gewild object voor de voeten. Maar wie zit er achter dit merk?

Nick Brown

Oprichter Nick Brown startte het merk nog geen twee jaar geleden omdat hij geen goed paar espadrilles kon kopen in New York zonder veel geld uit te geven. En dat irriteerde zo erg dat hij n een vakantie in Griekenland binnen no-time het merk Soludos uit de grond stampte. Het resultaat was een budget vriendelijke lijn espadrilles. Je hebt ze namelijk al in de kast staan vanaf 49 euro. De ontwerpen doen Nick Brown in ieder geval denken aan zijn jeugd en de vakanties in Spanje. Daar komt de meeste inspiratie dan ook vandaan. Maar hoe is hij op de naam Soludos gekomen?

Het favoriete zomergevoel van Nick is een paar vrienden verzamelen en dan drankjes drinken op een luie zomermiddag.  Dat gevoel wilde hij vastleggen in een naam met een knipoog naar het Spaanse erfgoed van de schoenen. Dus combineerde Nick Brown ‘Saludos’ het Spaanse woord voor ‘Proost’ en ‘Sol’, het woord voor zon, en ‘Soludos’ was geboren. Grappig dat de naam zo vanzelf is ontstaan.

Nick is geboren en getogen in Londen en zat op de middelbare school en universiteit in de VS. Z’n moeder was een model en actrice in de jaren ’60 en ’70 en z’n  vader een diplomaat, dus het was een zeer trendy gezin met veel zwarte stropdassen en stippen. Echt gevoel voor Fashion van huisuit was er verder niet. Soludos werd meer geïnspireerd door z’n reizen dan een liefde voor mode.

Opvallend is dat Nick in staat is gebleken om in een korte tijd een grote groep celebs aan z’n  espadrilles te krijgen. Kate Bosworth, Anne Hathaway en Jennifer Garner zijn al fan. Dat komt mede door de slimme samenwerking met bijvoorbeeld merken als J. Crew, Opening Ceremony en Mara Hoffman. 

Foto: Soludos