‘Retailers als Zalando dreigen zichzelf te verliezen’

Volgens de directeur van De Schoenenfabriek – Berend Ziengs- dreigen retailers als Zalando zichzelf online te verliezen. Dit zegt hij in het septembernummer van RetailTrends. Zalando die ooit is begonnen als online schoenenwinkel presenteert zichzelf steeds meer als een kledingformule.

Zalandood

“De eerste paar jaar hebben ze veel succes gehad, maar nu ze hun focus verliezen, gaat hun kracht verloren.”, aldus Ziengs. Het klopt dat Zalando steeds meer kleding is gaan verkopen waardoor de focus van schoenen steeds meer is verplaatst naar een breder aanbod.

Zappos

Naast Zalando heeft Ziengs het ook over het Amerikaanse Zappos , een grote schoenen- en kledingretailer. Hij stelt dat deze formule meer dan 1200 verschillende bruine en zwarte schoenen heeft in het assortiment. Volgens Ziengs getuigt dat van weinig lef en ben je niet onderscheidend.

De Schoenenfabriek online

De Schoenenfabriek opende eind juli 2013 zelf een online shop. Het assortiment bestaat voor 70% uit merken die andere retailers niet hebben. Verder staan kwaliteit en de laatste trends hier hoog in het vaandel. “Als je zorgt dat jouw collectie zó anders is dan de rest, dan komen klanten sowieso wel naar je toe en ben je niet afhankelijk van wie de aantrekkelijkste prijs biedt”, aldus Ziengs.  Naast een online shop heeft de Schoenenfabriek ook fysieke winkels in Leeuwarden en Groningen.