Manolo Blahnik: schoenenkoning onder de loep

Do you know what these are?” vraagt Carrie Bradshaw hysterisch. “Manolo Blahniks Mary Janes!” gilt ze, terwijl ze ondertussen haar eigen schoenen verruilt voor zwarte punthakken met straps. “These are authentic, patent leather, and if they don’t fit, I would wear them anyway.”

Carrie Bradshaw

En met deze zinnen lijkt het schoenenmerk niet alleen de Sex and the City ster overtuigd te hebben, maar ook vrouwen over de rest van de wereld. De Spaanse ontwerper Manolo Blahnik blijft er nuchter onder:  “Ik voel me heel erg gevleid, maar dat Sex and the City moment lijkt al zo lang geleden. Mijn leven is compleet veranderd. Ik heb geen tijd om er bij stil te staan.”

 

Een artiest

Met zijn 71 jaar kun je Blahnik de vader van de schoenen noemen. Luxe schoenmerken als Jimmy Choo en Louboutin volgden na zijn grote doorbraak. “Manolo Blahnik is een artiest.” ,zegt ontwerper Patrick Cox in een interview met de Engelse Daily Mail. De Brit, die ook schoenen ontwerpt, legt er nog een schepje bovenop. “We zijn kinderen vergeleken met hem.”

Celebs

Blahnik dankt zijn succes aan de vele beroemdheden die zijn creaties droegen. Het is algemeen bekend dat Sarah Jessica Parker, de Olsen twins, Kate Moss en Jackie Onassis vaak in zijn stiletto’s rondliepen. Madonna zei zelfs dat zijn schoenen beter waren dan seks – en dat ze langer meegingen dan mannen. Prinses Diana heeft urenlang in zijn atelier gezeten, terwijl ze paar na paar uitprobeerde. Tijdens een interview laat Blahnik weten niet teveel over haar kwijt te willen. “Het is te pijnlijk. Ik hou nog steeds zielsveel van haar.”

Over Manolo

Geboren op de Canarische Eilanden groeide Manolo Blahnik op in een welvarend gezin. Al vroeg kwam hij in aanraking met luxegoederen: zijn Spaanse moeder was gek op Balenciaga. Volgens Blahnik was het haar favoriete merk. Zijn vader was een Tsjech en eigenaar van een farmaceutisch bedrijf. Het gezin had een bananenplantage op Santa Palma de la Cruz, een stad op de Canarische Eilanden. Blahnik noemde dit wel eens zijn ‘paradijs’, omdat het gezin compleet was afgezonderd van de buitenwereld. Als ze ‘aan land’ kwamen, bestelde Blahniks moeder kleding en liet zijn vader kleding op maat maken.

Diana Vreeland

De liefde voor de schoen is niet ver gezocht. Al jong zag de ontwerper hoe zijn moeder improviseerde met Spaanse espadrilles en zo haar eigen soort schoen maakte. Als Blahnik ongeveer 17 is, wordt hij voorgesteld aan Diana Vreeland, een van de meest iconische hoofdredacteuren van de Vogue US toentertijd. “O, lieve jongen, je ontwerpen zijn echt prachtig: je zou je meer op schoenen moeten richten.” zei ze toen hij zijn schetsen aan haar liet zien. En dat deed hij, ook al was het ontwerpen van schoenen niet zijn hoofddoel.

25.000 schoenen 

De ontwerper doet alles zelf, iets wat veel ontwerpers nog in hem bewonderen. Vanaf de schets van de schoen, tot aan het eindproduct zelf. Van ieder nieuw ontwerp bewaart Blahnik het eerste exemplaar zelf. Ondertussen heeft hij al meer dan 25.000 paar schoenen in zijn twee huizen staan. Blahnik lijkt een soort drang te hebben naar perfectie. De ontwerper staat bekend om het feit dat hij zijn schoenen met hakken past om te zien hoe stevig ze zijn.

The New Walk

Waarschijnlijk komt dat door het voorval in 1972, waarbij de ontwerper voor het eerst een collectie schoenen ontwierp voor een bekende Engelse ontwerper; Ossie Clark. “Waar iedere ontwerper maanden de tijd voor krijgt, had Blahnik maar een week om een collectie te bedenken en in elkaar te zetten,” zegt Alice Rawstorhn, journalist (en designexpert) bij de New York Times. “Daarbij vergat Blahnik staven in de hakken te verwerken. Zodra de modellen begonnen te lopen, bogen de hakken krom – het waren net bananen.” Uiteindelijk liep het niet uit op een totaal fiasco. Integendeel: het loopje werd ‘The New Walk’ genoemd en alle grote modehuizen stonden in de rij voor zijn ontwerpen.

Geen gewone vrouwen

Manolo’s zijn niet voor de gewone vrouw. Er wordt vaak beweerd dat Blahnik alleen vrouwen in zijn schoenen wil zien als ze stijl hebben. Volgens de Amerikaanse Vogue haat hij “nutteloze nep beroemdheden”

Subtiel en kleurrijk

De Britse columnist Colin McDowell over Blahnik: “Zijn subtiele en gedurfde kleurgebruik, samen met het fijne borduurwerk zijn de kenmerken van een Manolo.

Safe en sexy 

Maar het is niet alleen de schoonheid. Manolo Blahnik is een vakman en hij begrijpt de geometrie van een schoen – vooral een met een hoge hak. Zoals hij zelf zegt: ‘Zelfs als de hiel 12 centimeter hoog is, moet het veilig voelen, en dat is de reden waarom ik naar de fabrieken ga en elk prototype persoonlijk snij op de machine en vervolgens met de hand en  beitel bewerk, totdat het goed is.’  Hij vertelde me eens dat zijn gelukkigste momenten degenen waren die hij aan het proces besteedde in zijn fabrieken.”